2 roky s džíny na míru. Jaké byly?

Zdá se to neuvěřitelné, ale jsou to přesně dva roky, co mě napadlo ušít si džíny na míru. Už mě fakt nebavilo chodit do obchoďáků, zkoušet, zkoušet, zkoušet a odcházet s prázdnou. 12.12.2015 jsem začal psát příběh džínů na míru.

K druhému výročí jsem si nadělil hned několik dárků. Možná jste si všimli, že máme nový web a také nové jméno, nové logo a obecně grafiku. Před pár měsíci jsem otevřel nový showroom a od příštího roku k džínám na míru přibudou i košile.

Ale to, z čeho mám největší radost, je fakt, že můžu začít psát my, o nás, jsme, máme,... Ne že by moje denimová cesta byla one-man show, to nikdy. Od začátku jsme byli minimálně dva – já a paní švadlena. Ale teď se postupně rozrůstáme a právě bez mých skvělých kolegů bych nebyl tam, kde jsem. Pardon, jsme.  

Ale jak to vlastně začalo?

Trvalo to více než 3 měsíce – hledal jsem švadlenu, vybíral látku, páral své staré kalhoty. Na konci března jsem je ukázal světu, resp. svým kamarádům – své nové džíny na míru. A že by z toho byl byznys? Kamarádi říkali, že jo. Během pár dnů jsem se známým – fotografem – udělal pár fotek v mých džínách, vytvořil nový web, nechal vytisknout vizitky a v polovině dubna jel na konferenci Glorious jako člověk, co dělá džíny na míru… ačkoliv ještě žádné neudělal. Ale tomu se říká testování poptávky. Tady jsem získal své první dva zákazníky a pak začalo to zajímavější období.

Jak ty kalhoty sakra udělám? Toť otázka

Začalo to komicky. První měsíce mého podnikání jsem zjišťoval, jak ty rifle vlastně udělat. Moje první zkoušky se zákazníky? Slušná dávka naivity. Doteď si nedokážu vysvětlit jejich neuvěřitelnou trpělivost, své první džíny jsem totiž odevzdal až za 2,5 měsíce. Na pražské náplavce a to v půl 11 večer.

A najednou tu byly první rozhovory. O klukovi, který dělá džíny na míru. Přestože do té doby udělal přesně… ehm… dvoje. Červenec byl opravdu velmi zajímavý měsíc. První článek o mém podnikání vyšel na portálu Podnikatel.cz a o pár dní později mi zavolal Miloš Čermák z Hospodářských novin. Ano, ten známý Miloš Čermák a já si připadal jako v ráji. Volal jsem tátovi, mamce, bráchovi,…

V červenci jsem se také rozhodl, že nepojedu do kanadského Montrealu na věhlasnou univerzitu McGill. Upřímně jsem měl studování celkem dost a chtěl jsem začít teorii používat v praxi. A protože jsem měl za sebou několik let v korporátech, podnikání mě neskutečně lákalo.

Hospodářské noviny? Wow

V polovině září vyšel o mých džínách článek v Ego! – v příloze Hospodářských novin. Zrovna jsem si užíval cestování po Švýcarsku s kamarády a když jsem se po pár hodinách dostal k emailu, nevěřil jsem vlastním očím. Desítky emailů. Desítky poptávek na džíny. Došlo mi, že jsem opravdu našel díru na trhu. Jenže já na to nebyl ještě vůbec připravený.

Říká se, že co tě nezabije, to tě posílí. Tato zkušenost mě bezesporu posílila, jenže i málem zabila. Zklamal jsem opravdu hodně lidí – potenciálních zákazníků. Většina začínajících firem bojuje s tím, jak své první zákazníky získat, já byl v přesně opačné situaci. Absolutně jsem nedokázal dodat zákazníkům to, co chtěli – džíny na míru v takovém množství.

A pak přišly Vánoce

Prodal jsem své první dárkové poukazy a těšil se na další zákazníky. A záhy objevil další věc, na které jsem se pořádně spálil, ale která zároveň zásadně určila směr. Ušít dámské džíny na míru není vůbec lehké a já se v tom opravdu plácal. Rozhodl jsem se, že džíny na míru pro ženy šít nebudu a oznámím to svým zákazníkům, kteří si u mě poukazy k Vánocům už koupili. Asi si umíte představit, že své ženě, přítelkyni nebo mamince dáte k Vánocům dárek, ze kterého mají radost. A pak přijde Patrik a tuhle radost jim vezme. Jenže moje babička často říkala, že s upřímností nejdál dojdeš a protože babičky mají vždycky pravdu, šel jsem s kůží na trh. Za některými zákazníky jsem dojel osobně, jiným zavolal a řekl pravdu. Překvapilo mě, jak dobře to většinou vzali. Muži i jejich ženy. A od té doby dělám jen pánské kalhoty z denimu.

Nový showroom

Z počátku to byla Praha, Brno, Olomouc. V těchto městech jsem měl své první zákazníky. Postupně jsem Brno a Olomouc opustil a zůstal jen v Praze a za svými klienty dojížděl. Bral jsem to jako dobrou službu, kdy jim ušetřím čas, zároveň moje podnikání nebylo natolik stabilní, abych si pronajal nějaký prostor a pravidelně každý měsíc platil nájem.  

Letos v květnu jsem si ale řekl, že pokud chci džíny posunout dál, nesmím trávit tolik času čekáním v pražských kolonách, ten čas musím investovat jinde. A tak jsem začal hledat vhodný prostor. Během měsíce jsem ho našel na pražských Vinohradech a v polovině července otevřel nový džínový showroom a přivítal první zákazníky. Byl to pro mě velmi důležitý milník.

O pár měsíců přišel milník další.

Noví kolegové

Došlo mi, že pokud chci džíny na míru rozjet pořádně, nesmí to být one-man show (tedy já a švadleny). A tak jsem začal hledat parťáka. Říká se, že náhody prý neexistují… ale ve stejnou chvíli se mi ozvala Jana, která začala slovy, že můj Facebook a Instagram sleduje od úplného začátku, že se jí líbí, co a jak dělám a tajně mi drží palce.

Světě div se, už spolupracujeme 2,5 měsíce. Za tu dobu jsme už zvládli připravit rebranding, nový web, krásné dárkové poukazy a plno drobností, které přinesou radost našim zákazníkům. Myslím, že spolu ještě nějakou dobu vydržíme. K Janě přibyla úžasně kreativní a zkušená grafička, milá copywriterka, fajn holky na výkonnostní marketing, designerka a programátor nového webu.

A poslední novinka? Košile na míru. Zákazníci si je přáli a k džínům se náramně hodí. A nebyl bych to já, kdybych do našeho týmu nepřizval dalšího zkušeného člověka. Košile šít neumím, ale našel jsem někoho, kdo je v tomto oboru jako ryba ve vodě. Rádi byste košile vyzkoušeli? Nebo někoho obdarovali na Vánoce? Napište nám. 

12. 12. 2017

A dnes, přesně 2 roky poté, když píšu tento článek a ohlédnu se, usmívám se. Zažil jsem toho hodně a říkám si, že to sakra stálo za to. Zážitky a zkušenosti, které mi nikdo nevezme.

A teď jsem jen zvědavý, co přinesou další dva roky… Těším se na to.

Další články, které by vás mohly zajímat

Jak vypadal přímý přenos v Seznam TV

Na jaře 2018 jsme džíny na míru pořádně probrali na v pořadu Zdavuven na Seznam.cz, tehdy jsme natáčeli celý den a bylo to.. Řada mých přeřeků byla vymazána a ve finále se to docela povedlo. Nebo to alespoň říkali kamarádi, protože já se na sebe dívat nemůžu! 🙂 Teď na podzim se lidé ze Seznamu ozvali znovu, jestli bych něco neřekl o pánském oblékání… v přímém přenosu. 

Džíny. Příběh montérek, které dobyly svět

Džíny původně vznikly jako pracovní oblečení pro tvrdou práci amerických dělníků, horníků nebo farmářů. Byly praktické, z pořádné látky a něco vydržely. A to také díky měděným nýtům, se kterými v roce 1871 za Levi Straussem přišel Lotyšan Jacob W. Davis, protože mu chybělo rovných 68 dolarů, aby sám zaplatil potřebný patent. Všiml si, že se kapsy v rozích příliš brzy trhají a tak přišel s řešením.

Tuzex, džíny a fronty

Džíny byly od svého počátku až do druhé světové války výhradně pracovním oděvem. Teprve až poté v padesátých a šedesátých letech se z rančů a dolů dostávají do obchodů a městských ulic. A masivní rozšíření nemine ani země za hranicí železné opony mezi západem a východem.

Máte denimové přání?

Napište nám ho. My se ho pokusíme splnit.

    Zavřít

    Přejete si dárkový poukaz?

    Napište nám a o zbytek se postaráme my.

      Zavřít